Å Tenke det, ville det – og gjøre det

Skills Strategy  – Studieforbundene som leverandører av læringsmotivasjon – 

Tirsdag og onsdag samler OECD og seks norske departementer sammen en rekke av de mest sentrale interessentene i norsk kompetansepolitikk til en «handlingsworkshop». Det er avslutningen – kronen på verket – i den ettårige «Skills Strategy» prosessen. Og vi har kommet et stykke på vei: vi har stilt diagnosen, og identifisert 12 hovedutfordringer for framtidas kompetansepolitikk (les rapporten her). Nå er det tid for handling. Vi skal foreslå tiltak. Mange, nye, gode – og helst innovative tiltak. Ønsk oss lykke til!

Skjevkompetanse og lavkompetente
Det utsendte arbeidsnotatet til workshopen tar for seg mye som er viktig. De tre hovedutfordringene er definert slik: 1) Skjevhetene i kompetanse – altså misforholdet mellom hvilke ferdigheter vi har i befolkningen og hvilke ferdigheter nærings/arbeidslivet har behov for (skills mismatch/skjevkompetanse), 2) Lavkompetanse: Mange voksne med lavt ferdighetsnivå som trenger opplæring og utdanning og 3) samarbeid mellom ulike aktører i kompetansepolitikken.

12-skills-challenges

Quick fix?
Den ubestridte løsningen er jo å sørge for at alle voksne lærer så mye som mulig og skaffer seg så relevante ferdigheter som mulig – og fortsetter med dette gjennom hele livet. Quick fix. Det gjelder å skreddersy tilbud. Å veilede til riktige utdanningsvalg. Å sørge for sømløse overganger mellom ulike tilbud. Å tilrettelegge for læring på arbeidsplassen. Og å styrke samarbeidet mellom utdanningstilbydere og arbeidsliv. Men det blir det noe instrumentelt og snevert over tilnærmingen. Et svært sentralt aspekt mangler: Nemlig de usynlige og vanskelig målbare forutsetningene for å nyttiggjøre seg av nye læringstilbud. Det innebærer evnen til å lære. Troen på at man fortsatt kan lære. Og ikke minst motivasjonen for å lære noe nytt.

Tilbud og etterspørsel
For at kompetansepolitikken skal fungere må det, som i alle andre markeder, eksistere både tilbud og etterspørsel. Det hjelper lite med skreddersydde opplæringsløp for lavt utdannede hvis motivasjonen deres for læring ikke finnes! Så hvordan kan vi sørge for at etterspørselssiden fungerer? Hva skal til for å skape læringsmotivasjon – og hvilke virkemidler har vi som kan bidra til det?

Treskjeaering-ute kopiMotivasjonsleverandører
Kombinasjonen av lyst og mestring er mektig. Når vi lærer noe vi har valgt selv – noe vi har lyst til å kunne, og så opplever at vi mestrer det. At vi får det til. Å mestre læring på ett felt river ned barrierer i oss mennesker. Det bygger våre læringsmuskler – evnen til å lære – men kanskje viktigst: Det gir oss motivasjon til å fortsette å lære, ikke bare på det feltet vi lærer nå, men også på andre felt. I en helhetlig «Skills Strategy», er dette kanskje halve jobben.  Så hvilke aktører i kompetansepolitikken er leverandører av læringsmotivasjon?

Rekrutterer til læring
Vi har sivilsamfunnet: De frivillige organisasjonene og studieforbundene. Som hvert år leverer kurs til en halv million deltakere over hele landet. Felles for dem alle er at de har valgt det selv – det er frivillig læring. Læring basert på lyst. Og i en fersk forskningsrapport har Oxford Research funnet ut hvilken effekt det har på deltakerne å delta på slike kurs: «Størst er lærings- og motivasjonsutbyttet. Dette indikerer at deltakerne som en konsekvens av kurset opplever økt kompetanse, økt interesse for faget, at de har fått utviklet egne evner og muligheter, at motivasjonen for å lære nye ting har økt, og at deres engasjement har økt.»

Når «Skills Strategy» nå skal settes ut i live ville det være sløsing med ressurser dersom en ikke utnyttet det velfungerende apparatet som allerede finnes i studieforbundene. En leverandør av læringsmotivasjon som fungerer. Som hvert år når ut til en halv million deltakere. Som burde brukes mer og utnyttes bedre.

Hilde Søraas Grønhovd
Kommunikasjonsrådgiver i VOFO

Les også blogginnlegget: Studieforbundene leverer 

Om VOFO

VOFO er studieforbundenes interesseorganisasjon i Norge. Vi har 15 studieforbund som medlemmer, og jobber for deres rammevilkår. VOFO engasjerer seg i voksnes læring, og i denne bloggen skriver vi om det som opptar oss på dette feltet!
Dette innlegget ble publisert i VOFO mener og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Å Tenke det, ville det – og gjøre det

  1. Tilbaketråkk: Livslang læring krever motivasjon | VOFO mener…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s