Studieforbundene leverer

Oxford forsideNoen av oss, som har holdt på en stund, har «alltid» framhevet studieforbundenes fortreffelighet. Vi har visst (!) at de gjør en god jobb, at de har nådd ut til det ganske innland og til de ytterste skjær med et rikt fang av kurstilbud for Kari og Ola. Og vi har trodd at de også til en viss grad har nådd Kamil og Odessa på Grønland og Ytre Arna, men har vært litt mer usikker på det. I det hele tatt: Vi har framhevet frivillig sektor sin voksenopplæring over alt hvor vi har vært, og overfor politikere som hvert år både på statlig og fylkeskommunalt nivå skal ta beslutninger om hvorvidt studieforbundsordningen er verdt å støtte og med hvor mye. Vi har sagt at vi er gode, men blitt svar skyldige når vi er blitt konfrontert med spørsmål som: Hvordan vet vi det?

Nå vet vi det.

- Kursene holder høyt faglig nivå. Det er dommen fra over 4000 kursdeltakere som deltok i deltakerundersøkelsen.

4400 deltakere responderte på forskernes deltakerundersøkelse. 8 av 10 hadde opplevd høyt faglig nivå på kurs i regi av studieforbund.

Oxford Research leverte ved årsskiftet rapporten «En ordning, et mangfold av løsninger» – et forskningsprosjekt om studieforbund, bestilt av Vox på oppdrag av Kunnskapsdepartementet. Målet for forskingen var å gi ny kunnskap om hvordan studieforbundene i Norge fungerer. Resultatet var svært oppløftende.

I sammendraget finner vi: «Arbeidet med dette forskingsprosjektet har vist at studieforbundene samlet sett organiserer en omfattende kurs- og opplæringsvirksomhet, på tvers av emner, nivå, geografi og målsetting. Våre funn tyder på at studieforbundsordningen som sådan oppfyller målene slik disse er formulert, og at studieforbundene er en ressurs for sine medlemsorganisasjoner.»

Studieforbundene virker altså! Voksnes læring er et stort og komplekst felt, og Voksenopplæringsloven vi styrer etter har kanskje mange runde formuleringer, men midt i dette opererer 17 godkjente studieforbund, og de gjør jobben svært godt.

Så er det jo naturlig å spørre: Hva med kursdeltakerne? Hvordan vurderer de læringen i studieforbund og frivillige organisasjoner – Det er jo tross alt det dette handler om.

Svaret er at studieforbundsordningen leverer varene på det området også. Forskerne skriver: «Størst er læring- og motivasjonsutbytte. Dette indikerer at deltakerne som en konsekvens av kurset opplever økt kompetanse, økt interesse for faget, at de har fått utviklet egne evner og muligheter, at motivasjonen for å lære nye ting har økt, og at deres engasjement har økt.»

Over 9 av 10 kursdeltakere ville anbefalt kurset videre til andre.

Over 9 av 10 kursdeltakere ville anbefalt kurset videre til andre.

Det er vanskelig å se hvordan man kunne få et bedre resultat enn dette. Av over fire tusen kursdeltakere som har deltatt i en stor brukerundersøkelse svarer mer enn 9 av 10 at de ville anbefalt kurset til andre. 8 av 9 svarer at kursene holdt høy faglig kvalitet. Det er gode nyheter når vi vet at de frivillige organisasjonene hvert år arrangerer kurs for en halv million deltakere. Tenk å nå ut til fem hundre tusen mennesker med læringsmuligheter som «utvikler deres evner» og «øker deres motivasjon til å lære nye ting» – Og ja, innvandrere er like godt representerte som alle andre.

Forskningsrapporten «Én ordning – et mangfold av løsninger» er god lesning for de mange av oss som brenner for voksnes læring i Norge. For noen av oss, de samme noen «som lenge har visst», så er den en inspirasjonskilde til å arbeide hardt videre – Fordi den jobben vi gjør er viktig og god.

Les forskningsrapporten: Én ordning – et mangfold av løsninger (Pdf på vofo.no)
eller les om rapporten på Oxford Research sine hjemmesider

Sturla-Bjerkaker-smiler

Sturla Bjerkaker, generalsekretær i Voksenopplæringsforbundet.

 

Om VOFO

VOFO er studieforbundenes interesseorganisasjon i Norge. Vi har 15 studieforbund som medlemmer, og jobber for deres rammevilkår. VOFO engasjerer seg i voksnes læring, og i denne bloggen skriver vi om det som opptar oss på dette feltet!
Dette innlegget ble publisert i VOFO mener og merket med , , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Studieforbundene leverer

  1. Rolf Gunnar Haagensen sier:

    Endelig kan vi i studieorganisassjonene slå hull på mytene om nytte, virkning og motivasjon for deltakelse i frivillig arbeid og oppfølging gjennom kunnskapsdeling på tvers.

  2. Tilbaketråkk: VOFO mener…

  3. Tilbaketråkk: Livslang læring krever motivasjon | VOFO mener…

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s