Tre nøkler til kompetanse

noeklerSeks departement har gått sammen om et strategiarbeid for framtidas kompetansepolitikk i OECD-prosjektet «Skills strategy». Torsdag og fredag samles seksti representanter for partene i arbeidslivet og viktige kompetansepolitiske aktører til to dagers workshop. Det skal stilles diagnose på det norske kompetansesamfunnet. I forkant har OECD definert ti utfordringer som skal drøftes.  Svarene skal legge grunnlaget for en effektiv kompetansestrategi for Norge, og sikre framtidig sysselsetting, økonomisk fremgang og sosialt samhold. Vi mener det finnes tre viktige nøkler til en framtidig kompetansepolitikk…

Skills Strategy «Målefella»
Da PISA resultatene ble kunngjort viste kunnskaps-Norge tendenser til å handle panisk. Mange konkluderte raskt med at når målinger viser dårlige resultater, må det meste vi gjør være feil. Da kan en lett havne i den grøfta der alt må måles og bare det som måles kan telles, med fare for å miste både overblikket og langsiktigheten i kunnskapspolitikken. I oktober kommer tallene for PIAAC, som er «PISA for voksne». Nå skjelver OECD på grunn av mange sviktende økonomier og svekket konkurransekraft. Da gjelder det mer enn noen gang å tenke langsiktig og verdiorientert. OECD-topp Andreas Schleicher sa til A-magasinet 8. juni 2012.

Andreas-Schleicher

Andreas Schleicher

«I dag vet vi at alt det som er lett å lære og lett å måle, også er det som raskest mister relevans. Det som etterspørres , er samarbeidsevner og konfliktløsere.Arbeidsgivere vil ha folk som er kreative og risikovillige. Det understreker viktigheten av nye måter å tenke på.»

Er OECD – og Norge – rede til å ta konsekvensene av det han sier?

Hvilken fremtid?
For å utforme en kompetansepolitikk som skal gjøre oss i stand til å møte framtidas utfordringer, er det betimelig å spørre seg hva slags scenario OECD og Regjeringen legger til grunn. Dersom en tar utgangspunkt i et konkret fremtidsbilde, basert på framskrivninger av dagens situasjon, kan en selvfølgelig velge å utforme kompetansepolitikken ut ifra det. Men ville det være så smart? Vi hører stadig at en stor andel av de yrkene som dagens unge skal utdanne seg til ikke er skapt ennå. Vi vet heller ikke hvordan velferdsteknologien vil påvirke bemanningsbehovet i omsorgssektoren, eller hvordan klimaendringene kan snu mye opp ned på kort tid. Den største x-faktoren for framtidas kompetansepolitikk er at vi ikke vet hvordan framtida blir.

Tre nøkler
En kompetansepolitikk som er robust nok for ulike fremtidsscenarier trenger tre nøkler: Grunnleggende ferdigheter, tidløs kompetanse og fleksibilitet.

TavleNøkkel 1: Grunnleggende ferdigheter
De grunnleggende ferdighetene er en forutsetning for videre læring og utvikling for de fleste mennesker. Å sørge for at innbyggerne kan lese og skrive skikkelig, mestrer IKT og forstår grunnleggende matematikk, og i tillegg har samfunnsforståelse og noe allmennkunnskap, er å bygge et solid fundament for kompetansepolitikken. Dette synes de fleste parter å være enige om. Der man kan være uenig er i hvilken grad de etablerte institusjonene alltid er det eneste rette virkemidlet for å besørge dette. De som har falt ut søker ikke naturlig tilbake til skolebenken, og det må tas på alvor hvis grunnleggende ferdigheter i hele befolkningen skal bli en realitet.

Foto: Morten Sestoft

Foto: Morten Sestoft

Nøkkel 2: Tidløs kompetanse
Det viktigste virkemiddelet vi har i møte med ei framtid med ukjente kompetansekrav, er en befolkning med evne og motivasjon til å lære. Evnen til å lære er en tidløs kompetanse, noe det alltid vil være bruk for. Derfor må framtidas kompetansepolitikk utformes for å dyrke fram evnen og motivajsonen til å lære. Andreas Schleicher nevnte i sitt intervju med A-magasinet flere tidløse kompetanser: «Det som etterspørres , er samarbeidsevner og konfliktløsere. Arbeidsgivere vil ha folk som er kreative og risikovillige.»

Nøkkel 3: Fleksibilitet
En fleksibel kompetansepolitikk krever at institusjonene blir mindre rigide. Det krever også økt respekt for det folk faktisk kan – uavhengig av hvor og hvordan de har tilegnet seg kunnskapen. En fleksibel kompetansepolitikk har lagt bak seg oppfatningen at læring bare skal foregå i livets første fase. Tidligere sjef for OECDs senter for utdanningsforskning Jarl Bengtsson skrev i 2012: The 21st Century belongs to lifelong learners. The concept of “lifelong learning” implies an understanding of learning as stretching out across an individual’s lifetime. It is a concept of learning from ‘cradle to grave’, which is not limited to the formal instruction received within educational institutions. Lifelong learning is a vital ingredient of being able to lead an autonomous, selfdirected and responsible life.

Ta nøklene i bruk
Det kan bli en spennende «Skills strategy workshop». Et bredt sammensatt utvalg av partnere er en gyllen mulighet for samarbeid på tvers , og for nyskaping i kompetansepolitikken. Nå gjelder det å bruke anledningen godt. Utfordringen til oss alle må være å tenke utenfor boksen. Vi må frigjøre oss fra en etablert og tradisjonell mal og åpne døra til framtidas kompetansepolitikk. For å låse opp trenger vi alle tre nøklene.

Sturla Bjerkaker og Hilde Søraas Grønhovd

Om VOFO

VOFO er studieforbundenes interesseorganisasjon i Norge. Vi har 15 studieforbund som medlemmer, og jobber for deres rammevilkår. VOFO engasjerer seg i voksnes læring, og i denne bloggen skriver vi om det som opptar oss på dette feltet!
Dette innlegget ble publisert i VOFO mener og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Tre nøkler til kompetanse

  1. TIdløs kompetanse! jeg skal ta eksamen i Markedsføringsledelse i NKS regi nettstudier i en alder av 58 år, Er den noen som burde lese dette så var det NAV

  2. Ellen Stavlund sier:

    Stå på! Summen av erfaring og ny kunnskap er uslåelig. Lykke til:)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s