Frivillighetens vesen og voksnes læring

Sturla Bjerkaker, generalsekretær. (Foto VOFO)

Sturla Bjerkaker, generalsekretær. (Foto VOFO)

Det ligger et idealismens slør over fagfeltet voksnes læring. En sterk frivillig og ideell sektor engasjerer seg på området, nasjonalt som internasjonalt. Deres viktigste drivkraft er at de ser på kunnskap som et ubetinget gode, som et redskap for selvrealisering og som en forutsetning for aktiv samfunnsdeltakelse og et anstendig liv. Frivillig sektors engasjement i voksnes læring er en ubetinget styrke for feltet, både hjemme og ute. Det er en styrke, fordi ”uten frivilligheten dør samfunnet”. Idealisme og engasjement er gratis drivstoff, og derfor et godt utgangspunkt for å bekjempe blant annet analfabetisme blant voksne i fattige deler av verden.

Det er fremdeles over 700 millioner voksne i verden som mangler elementære lese- og skriveferdigheter – de er i praksis analfabeter. FNs mål satt i Dakar i år 2000 – ”Education for all” – var at analfabetismen skulle halveres innen 2015. Målet kommer ikke til å bli nådd. Denne gedigne utfordringen engasjerer overnasjonale organer og statlige myndigheter, men også frivillig sektor. International Council for Adult Education gjør et lobbyarbeid globalt for å engasjere stadig nye og flere grupper i alfabetiseringsprogram, helseopplysning og læring for likestilling og bærekraftig utvikling. Sivilsamfunnet engasjeres på flere plan, fra de globale og regionale NGO’ene til lokalt baserte katolske menigheter, fagforeninger, interessegrupper og andre som, med idealismen som drivkraft, engasjerer seg i læring.

Frivillighet er en viktig drivkraft for læring i store deler av verden.

Frivillighet er den viktigste drivkraften for læring i store deler av verden.

Det er likevel en utfordring at frivillig sektor samtidig kan bli sett på som mindre seriøs enn for eksempel det offentlige utdanningsvesenet. For frivilligheten er jo per definisjon ikke profesjonell, i ordets tradisjonelle betydning, og utdanningsfeltet er et kompetansekrevende område. Men vi har mange eksempler på at engasjement som kvalifikasjon mer enn kompenserer for det formelle.

Her hjemme er studieforbundene frivillig sektors læringsarena. Knyttet til studieforbundene er nærmere 500 frivillige organisasjoner som igjen består av et stort antall lokale lag og foreninger. Disse driver et aktivt læringsarbeid, både innad blant sine medlemmer, knyttet til deres interesser og behov, og utad, med kurstilbud som etterspørres av en halv million deltakere – et antall som stadig øker. Systemet med studieforbund er unikt og en ubetinget styrke for voksnes læring. Flere og flere ser til Norden og vil gjerne ta etter. Sist ute er EU, som i sitt nye helhetlige program for livslang læring – YES Europe/Erasmus for all – ser ut til å legge nye friske penger inn i budsjettet for voksnes læring – ikke minst den læringen som finner sted i sivilsamfunnets regi.

Norge er med når OECD i 2013 lanserer sin Skills Strategy og resultatene fra undersøkelsen om voksnes kvalifikasjoner og læring – PIAAC. Det er bra. Et nyttårssønske må være at Norge også gjør som både EU og OECD: Verdsetter voksnes læring i både ord, gjerning og penger.

Det ville virkelig gi et godt nytt år.

Sturla Bjerkaker, generalsekretær i Voksenopplæringsforbundet.

Om VOFO

VOFO er studieforbundenes interesseorganisasjon i Norge. Vi har 15 studieforbund som medlemmer, og jobber for deres rammevilkår. VOFO engasjerer seg i voksnes læring, og i denne bloggen skriver vi om det som opptar oss på dette feltet!
Dette innlegget ble publisert i VOFO mener og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s