Et kunnskapssamfunn i modning

Sturla Bjerkaker, generalsekretær. (Foto VOFO)

Fredsvåren 1945 ble feiret på mange måter. Vi så resultatene i årene som fulgte. Fødselsbølgene rullet over landet uten tanke på at seksti år senere skulle bølgene skylle tilbake som ”eldrebølge” – et begrep som uttrykker angst for tsunamiske konsekvenser: Nå blir de for mange og for kostbare for oss!

2012 er EUs år for ”Aktiv aldring…” der et mål er å stimulere til å stå lenger i arbeid. Bra, men da må ”Aktiv aldring” også handle om kunnskap og ferdigheter. Modne mennesker krever et modent kunnskapssamfunn. I dag ønsker eldre å ha et aktivt og lærende liv. De ønsker å bidra med kompetanse og erfaring både i jobb og fritid.  Både i studieforbundene og senioruniversitetene ser vi at kunnskap er populært. Flere finner veien til ulike kurs. ”Silver seniors” er å se på universitetene på forelesninger i filosofi og kunsthistorie. Dermed er det for snevert å snakke bare om skole, vi må snakke om læring i all sin bredde, i et livslangt perspektiv.

Image

Andreas Schleicher besøkte i mai Kunnskapsdepartementet for å fortelle om Skills Strategy og PIAAC. (Foto VOFO)

Ved OECD i Paris jobber Andreas Schleicher med en ny internasjonal undersøkelse om voksnes ferdigheter – PIAAC (Programme for the International Assessment of Adult Competencies) som kommer i 2013. Schleicher har sagt at ”Vi kan ikke bare putte masse kunnskap inn i hodene på folk når de er unge, læring er noe som må foregå livet ut.” Selv legger han vekt på verdien av læring utenfor skolen: ”Foreldrene mine brukte mye tid på å utvikle ferdighetene mine. Gjennom hele ungdomstiden spilte jeg ulike instrumenter. Jeg måtte øve, jobbe hardt. Jeg utviklet høy selvdisiplin, lærte å samarbeide og å lytte”.

OECD presenterer neste år også sin nye Skills Strategy. Den sier at vi må skape samfunn som gjør folk i stand til å lære og å utvikle seg kontinuerlig. Vi må etablere strategiske partnerskap mellom aktørene i kunnskapssamfunnet og arbeidslivet. Vi må gjøre læringen fleksibel. Ja, vi må bygge ferdigheter på flere læringsarenaer – i akademia, på jobben eller kveldskurset. Vi må, som Skills Strategy skisserer, gi mennesker mulighet til å lære fra et vidt spekter av kunnskapstilbydere. Hva, og at, man lærer er viktigere enn hvor man lærer.

Norge har meldt interesse for Skills Strategy, og vil benytte OECDs metoder til å bygge kompetanse også i Norge

OECDs strategi for hvordan man bygger ferdigheter i befolkningen er en solid strategi. At en økonomisk organisasjon legger stor vekt på ”myke” ferdigheter er oppmuntrende. For det er jo noe de fleste arbeidsgivere vet: Det holder ikke med kunnskap om en ikke har sosiale evner til samarbeid og kommunikasjon.

Kunnskapsministeren har takket ja til å være med i OECDs arbeid for å utvikle ”riktig kompetanse i befolkningen, slik at de kan få bedre jobber og bedre liv”. Det er et godt tegn. Med Skills Strategy, og Schleichers vide perspektiv på hva som utgjør byggesteinene i folks kompetanse, kan det norske kunnskapssamfunnet være på vei inn i fremtiden. Kanskje blir EU-året for aktiv aldring det året da læringen endelig blir livslang også i Norge. For evnen til å samarbeide, til å utvikle oss og til å lære, den trenger vi gjennom hele livet. Ellers blir vi – gamle.

Sturla Bjerkaker, generalsekretær i Voksenopplæringsforbundet.

LES OGSÅ: – Ferdigheter forvitrer, sa Schleicher til KD. (VOFO.no)

Du kan finne mer informasjon om Skills Strategy på OECDs nettsider.

Om VOFO

VOFO er studieforbundenes interesseorganisasjon i Norge. Vi har 15 studieforbund som medlemmer, og jobber for deres rammevilkår. VOFO engasjerer seg i voksnes læring, og i denne bloggen skriver vi om det som opptar oss på dette feltet!
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Et kunnskapssamfunn i modning

  1. Tor Erik sier:

    «For evnen til å samarbeide, til å utvikle oss og til å lære, den trenger vi gjennom hele livet. Ellers blir vi – gamle» Godt sagt Sturle. Ligner en del på den litt flåsete formuleringen: Om du tror du er ferdig utlært, er du ikke utlært, men ferdig

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s