Mindre formalisme – mer kompetanse

I lederen 28. juli skriver Klassekampen at «det er et skrikende behov for enklere måter å formalisere realkompetanse på». Akkurat nå har vi en gyllen mulighet til å gjøre nettopp det.

I Norge har vi lenge vært opptatt av at all kompetanse en person har, skal kunne synliggjøres gjennom et vurderingssystem. Her i landet er vi i den spesielle situasjon at vi har stort behov for arbeidskraft, samtidig øker kravene til formalisert kompetanse. Derfor er muligheten for å få vurdert en persons samlede kompetanse, for derved å formalisere den, et unikt verktøy både for individet og samfunnet. Det er ikke arbeid eller utdanning i seg selv, men hvilken samlet kunnskap og kompetanse vi har tilegnet oss gjennom livet – realkompetansen – som sier noe om hva vi er i stand til å mestre og hvilke jobber vi kan utføre. Hvorfor er det så alt for få voksne, for eksempel ufaglærte helsearbeidere, som ser realkompetanse som et egnet verktøy for seg?

«Det er flere veier til kunnskap enn offentlig utdanning».
Foto: Tina Rekdal

Voksenopplæringsforbundet (VOFO) tror dagens realkompetansevurdering ikke oppleves som relevant. Myndighetene har et altfor snevert kunnskapssyn. Realkompetansevurdering anno 2012 er dessverre altfor bundet opp til det formelle utdanningssystemet. Innenfor yrkesfag, vurderes en persons kompetanse i forhold til videregående skoles fagplaner. Folk som har jobbet mange år i et yrke, har som regel solid kompetanse ervervet gjennom jobberfaring, kurs og veiledning, men denne kompetansen går ofte ut over den som kan tilegnes gjennom et løp beregnet for 16 – 19 åringer. Og selv om det skal likevel ikke underslås at det også er behov for bevisstgjøring gjennom formell utdanning, er det et åpenbart misforhold her. VOFO mener at et åpent og fleksibelt vurderingssystemsom som tar hensyn til en persons unike erfaring, samtidig som det setter kunnskapskrav, er svaret på Klassekampens viktige utfordring.

De siste to årene har Kunnskapsdepartementet utviklet et Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk (NKR) som gjør norsk utdanningssystem sammenlignbart med andre europeiske utdanningssystemer. NKR angir «læringsutbyttebeskrivelser», det vil si at et beskrevet læringsutbytte plasseres inn på et bestemt nivå i rammeverket. Til tross for at dette systemet også er tett knyttet til det formelle utdanningssystemet, utgjør disse beskrivelsene en langt mer fleksibel struktur enn dagens. VOFO foreslår derfor at realkompetansevurdering i framtida gjøres i forhold til NKR – ikke i forhold til videregående skoles fagplaner. Det vil gjøre det enklere å dokumentere hva man kan. Og det vil gjøre flere norske kvinner og menn med kompetanse fra et langt arbeidsliv kan dokumentere at de er kvalifisert for de jobbene vi trenger dem til. Det vil være å ta livslang læring på alvor.

Det er bra at Klassekampen setter realkompetanse på dagsorden i sin leder 28. juli. Men løsningen avisa foreslår er for ensidig: «Første steg er å senke kravene til utdanning i det offentlige», skriver Klassekampen. VOFO mener første steg er å anerkjenne at det er flere veier til kunnskap enn offentlig utdanning. Kunnskapsdepartementet må anerkjenne dette, og derfor innføre en mer fleksibel og tilgjengelig ordning for realkompetansevurdering.

Av Sturla Bjerkaker og Ellen Stavlund.
Innlegget står på trykk i Klassekampen 07.08.12

Om VOFO

VOFO er studieforbundenes interesseorganisasjon i Norge. Vi har 15 studieforbund som medlemmer, og jobber for deres rammevilkår. VOFO engasjerer seg i voksnes læring, og i denne bloggen skriver vi om det som opptar oss på dette feltet!
Dette innlegget ble publisert i VOFO mener og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s