Bærekraft på mange nivåer!

I dag er det 25-årsdagen for Brundtlandkommisjonens framlegging av Our Common Future – Rapporten som initierte den globale bærekraftkonferansen i Rio i 1992. Samme dag slipper Idébanken sin nye bok NORDIC Success stories in Sustainability – en publikasjon som presenterer suksessrike nordiske eksempler med lokalt bærekraftarbeid i disse 20 årene. Og for to dager siden kom regjeringens klimamelding. Vi er inne i den siste fase av FNs tiår utdanning for bærekraft (2005-2014), og vi nærmer oss en ny global konferanse i Rio – Rio+20.

Image

Klimameldingen ble lagt frem onsdag 25.april.

Hvor er folkeopplysningen i dette bildet?
Studieforbundene fikk i sin nye lov (2009) et samfunnsoppdrag, synliggjort gjennom seks målområder. Det første målområdet sier at studieforbundene skal bidra til å vedlikeholde og styrke demokratiet og legge grunnlag for bærekraftig utvikling ved å engasjere og utvikle aktive medborgere. Et stort målområde, men ikke skremmende. Dette har studieforbundene med sine medlemsorganisasjoner vært opptatt av siden Friundervisningen så dagens lys i 1864, snart 150 år siden. Den gangen var det viktig at folk flest fikk tilgang til grunnleggende kunnskap. I ny tid må studieforbundenes oppdrag være bredere, slik målområdene legger opp til. Derfor er det viktig for vårt arbeid det Miljøminister Bård Vegar Solhjell uttrykker i forordet til boka som Idébanken lanserer i dag.

Han mener at alle sektorer må delta for å utvikle gode og bærbare økosystemer, og understreker at nærmiljøer og lokale autoriteter har spilt en unik rolle i å gjøre bærekraft til en realitet i de nordiske landene. Næringsliv, sivilsamfunnet, og det offentlige må spille på lag for å synliggjøre bærekraftig praksis og løsninger, er hans budskap. Dette er gode budskap som vi gjerne vil dele.

Image

Stiftelsen Idébanken lanserte 27.april boka NORDIC success stories in sustainability.

Offensive tiltak – mindre om utdanning
Klimameldingen legger grunnlaget for en offensiv bærekraftig utvikling som berører utslippene av klimagass, teknologisk utvikling, og ikke minst en lenge ønsket satsing på kollektivtrafikken. I et mindre avsnitt nevner den at det er behov for oppbygging av klimakompetanse i samfunnet – også i livslang læring. Forskning og utvikling, fagplaner i offentlig utdanning – fra barnehage til universitet og høgskoler – er klare målgrupper for en slik tenkning.

Folkeopplysningen med sine studieforbund, de frivillige organisasjoner og folkehøgskolene nevnes ikke, men er et nødvendig verktøy for at kunnskapen skal nå fram til voksne.

Idébankens bok med eksempler, og rapporten Kunnskap for bærekraftig utvikling – en oversikt over tilbud til voksne i Norden (NVL/NMR 2011) gir gode eksempler på flotte, praktiske initiativ, og at frivillige organisasjoner tett på lokalmiljøene evner å motivere til engasjement og nytenkning. Men den nordiske rapporten viser også at landenes offentlige strategi ikke ser dette potensial tydelig nok. Nettopp i arbeidet for å utvikle et bærekraftig samfunn er livslang læring et reelt begrep som må tas alvorlig. Sivilsamfunnet består i stor grad av voksne mennesker som er ferdig med skolegangen, som har formet livet sitt og som kanskje gruer seg til endringer, som heller forholder seg til sine ”trygge” sannheter enn å se mulighetene og livskvaliteten i en bærekraftig utvikling.

Utvidet strategi
VOFO mener at en god bærekraftig utvikling er avhengig av nødvendig tiltak på høyt politisk plan, at den er en integrert del av all offentlig utdanning, men at det er like nødvendig å stimulere til kunnskap, motivasjon og engasjement hos den voksne befolkningen i lokalmiljøene. Rapporten Kunnskap for bærekraftig utvikling anbefaler sterkt at myndighetene stimulerer til vertikalt og horisontalt samarbeid, slik at forskning, kunnskapen i utdanningssystemet, myndighetene og folkeopplysningen kan gå hånd i hånd for et bærekraftig samfunn – Et samfunn der det er godt å leve i dag og i morgen for alle. Det vil studieforbundene bidra til!

Ellen Stavlund, assisterende generalsekretær i VOFO

Lenker:
Kunnskap for bærekraftig utvikling – en oversikt over tilbud til voksne
Klimameldingen på nett (PDF)

Om VOFO

VOFO er studieforbundenes interesseorganisasjon i Norge. Vi har 15 studieforbund som medlemmer, og jobber for deres rammevilkår. VOFO engasjerer seg i voksnes læring, og i denne bloggen skriver vi om det som opptar oss på dette feltet!
Dette innlegget ble publisert i VOFO mener og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s