Voksnes læring har lenge vært utdanningspolitikkens stebarn. Nå tyder flere forhold på at stebarnet kan være på vei inn i varmen.

Image

Generalsekretær Sturla Bjerkaker er glad for Fremskrittspartiets initativ til å løfte voksnes læring opp på agendaen

Fremskrittspartiet, ved representantene Bente Thorsen, Mette Haneklamhaug og Siv Aida Rui Skattem, har fremmet forslag i Stortinget om at Regjeringen må utarbeide en helhetlig plan for voksnes læring. Der peker de på behovet for ”å synliggjøre og gi et bedre tilbud av relevant og god etter- og videreutdanning”. Det synes vi er svært positivt.

De er heller ikke de eneste som har ambisjoner for feltet. Kunnskapsminister Kristin Halvorsen har flere ganger pekt på nødvendigheten av høyere status for feltet voksenopplæring. Vi kunne ikke vært mer enige. Kanskje er det nå en gyllen mulighet til å realisere disse ambisjonene?

Forslaget fra FrP er bedre og mer vidtrekkende enn mange vil tro. Voksnes læring er et rikt og mangfoldig, men uoversiktlig og fragmentert område som inneholder alt fra arbeidsmarkedskurs, voksengymnas, norskopplæring, etterutdanning og kurs i studieforbund. Studieforbundene i Norge arrangerer alene 50 000 kurs årlig med en halv million voksne deltakere.

Image

I AVISENE: Kronikken var på trykk i Adresseavisen 23.april (faksimile). En forkortet versjon var også på trykk i Drammens Tidende samme dag.

Gjennom disse forbundene får hundretusenvis av mennesker årlig ny kunnskap og kompetanse på alle tenkelige områder, så som IKT og data, språk, håndverk, teori til båt- og førerprøve, litteratur, sang og musikk, trosspørsmål, organisasjonskunnskap, demokrati og bærekraftig utvikling – og mye mer. Slik bidrar studieforbundene til et opplyst folk i et fungerende demokrati.

Humankapitalen er den viktigste ressursen i det norske samfunnet. Studieforbundene kan bidra til foredling av denne ressursen gjennom omskolering, etterutdanning og videreutdanning, men også mye mer. Gi oss en helhetlig satsning på voksnes læring, og man vil se at institusjonene allerede eksisterer som kan gi oss en mer fleksibel arbeidsstokk og et opplyst folk med friheten til å lære.

Vi applauderer FrPs forslag for å løfte voksenopplæringen høyere opp på utdanningspolitikkens agenda. Et enhetlig konsept for voksnes læring er ikke bare nødvendig, det vil også i høyeste grad være ressursbesparende og gi mange positive synergieffekter.

Når Kristin Halvorsen og Fremskrittspartiet kan enes om viktigheten av voksnes læring, da tillater vi oss også å håpe på at feltet blir et satsningsområde fremover, uavhengig av hvem som sitter med makten etter neste valg.

Sturla Bjerkaker, Generalsekretær i Voksenopplæringsforbundet.

Forslaget fra Fremskrittspartiet er nå til behandling i Kirke- utdannings- og forskningskomiteen. Du kan lese forslaget og følge saken her.

Om VOFO

VOFO er studieforbundenes interesseorganisasjon i Norge. Vi har 15 studieforbund som medlemmer, og jobber for deres rammevilkår. VOFO engasjerer seg i voksnes læring, og i denne bloggen skriver vi om det som opptar oss på dette feltet!
Link | Dette innlegget ble publisert i VOFO mener og merket med , , , , , , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Er venteperioden over for voksnes læring?

  1. Aksel Hagen sier:

    En viktig debatt dette her, – og det gir oss samtidig et innblikk i Stortingets virkemåte: En posisjon (regjering og regjeringspartiene på Stortinget) arbeider med et tema. Dette legger opposisjonen merke til, og benytter anledningen til å løfte det samme temaet opp på dagsorden i form av et forslag om en plan. Temaet voksnes læring bør være tjent med ei slik «stortingspolitisering»

  2. Kunnskapsbygging er vesentlig for alle også som livsstil. Den beskrankningen som måtte være til hinder for dette, er heller undervisningssytemets struktur og fravær av politisk flagging av at kunnskap både er en livskvalitet og samfunnsnødvendig både for nyskaping og forskning. Faglighet både av immateriell karakter og materiell karakter er grunnleggende både mht. den enkete og gruppers evne til omstilling, nyskaping og ikke minst forskning. Ny kunnskap må skapes – den er ikke et apriori «objekt» eller ide.

  3. «Stortingspolitisering» – et fott ord fra Aksel Hagen, og «kunnskaping» – om jeg tøyer ham litt – et like bra begrep fra Tor Haraldsen. Når vi nå nærmer oss 2014 og jubileet der demokratiet skal dyrkes og diskuteres, er naturligvis kunnskapsbygging som livslangt prosjekt vesentlig, både som materiell karakter (det instrumentelle) og immateriell (det mer eksistensielle). Hvordan forener vi? Hvordan kan utdanningssystemet, med all sin styrke, og all læring som skjer organisert utenfor skoleverket, med alt sitt mangfold, kunne forenes i et helhetlig konsept for livslang læring – voksnes læring?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s