Snakker de sammen?

Det er lov å lure etter å ha lest EUs Council resolution on a renewed European agenda for adult learning og så tatt for seg Erasmus for all, det nye programmet for utvikling av kunnskap som skal settes i kraft i 2014.

Erasmus for all skal erstatte flere programmer, blant annet programmet for Livslang læring som er delt opp i fire: Erasmus, (høgskole og universitet) Leonardo da Vinci (yrkesutdanning), Comenius (offentlig utdanning) og Grundtvig (Voksnes læring).

Mens EU-resolusjonen gir en grundig redegjøring for voksnes behov og nødvendigheten av å følge dem opp, er «Erasmus for all» knapt interessert.

Fornuftig resolusjon
Jeg ble optimistisk av å lese resolusjonen fra Council. Den dekker hele 6 sider og ønsker å følge opp tidligere resolusjoner, konklusjoner og rapporter. Den tar hensyn til effekter og erfaringer samtidig som den ser framover mot EUs 2020 mål; en smartere, bærekraftig og inkluderende region.

I resolusjonen understrekes det hvor viktig voksnes læring er for at Europa kan nå sine 2020-mål. Og forfatterne har slett ikke glemt at Europa er i en økonomisk krise, de mener at den nettopp understreker behovet for at voksne får ny kunnskap, kan utvikle seg og tåle endringer i samfunnet. Men ikke bare det; resolusjonen understreker også betydningen voksnes læring har for at vi skal utvikle et inkluderende og bærekraftig samfunn.

Resolusjonene utgjør et grundig papir som gir en god innsikt i behovet for å gi den enkelte, i dette tilfellet den voksne, lærings- og utviklingsmuligheter for på den måten å styrke og utvikle et samfunn som er godt for alle. Den er en god bakgrunn for EUs agenda for 2012 – 2014, som er å styrke livslang læring slik at mobiliteten øker, at kvaliteten og effekten blir bedre, samt at likeverd, sosialinkludering, og aktivt medborgerskap skal styrkes. Voksnes kreativitet og innovasjonsevne skal utvikles gjennom gode læringsmiljøer og ved heving av kunnskapsnivået hos dem som skal styre og ha ansvar for voksnes læring.

Livet med Erasmus for all
Men i 2014 er det slutt, selv om det altså påstås at voksnes læring er en viktig faktor for å nå 2020-målet.

Det er i alle fall tilsynelatende slutt!

For om to år starter det nye programmet Erasmus for all, og der er ikke voksnes læring noe eget tema. Det er synd, for i EU-resolusjonen kan vi lese at vokses læring er det svakeste leddet i utviklingen av nasjonal livslang læring. Deltakelsen faller og ligger nå på 9,1 prosent i Europa (25 – 64 år). Målet i 2020 er en deltakelse på 15 %.

Det blir ikke troverdig mål sett gjennom Erasmus for all-brillene, der metoder for å nå målet knapt er nevnt. Bortsett fra at programmet innenfor voksnes læring ønsker styrket mobilitet blant lærere og tettere samarbeid mellom organisasjoner på tvers av grenser.

Ikke glem de voksne!
Min konklusjon er at framtidas utdannings-EU gjennom Erasmus for all, handler om å gi europeisk ungdom utdanning og jobb. Blant annet er det et ønske om å øke antallet som tar høyere utdanning til 40 % og å senke antallet som forlater utdanningen for tidlig til 10%. Og det er gode og nødvendige mål. Men voksnes læring er mer eller mindre ute av programmet slik det framstår i dag.
– Voksne har en svak posisjon, erkjente en ekspert under et møte om Erasmus for all i EU-parlamentet nylig. Han trenger hjelp til å styrke den.

Ungdommens muligheter for utdanning og arbeid er uhyre viktig, men hvorfor ikke ha to tanker i hodet på en gang? For at begrepet livslang læring skal ha gyldighet må det også tydelig omfatte voksne som målgruppe og ta hensyn til voksnes forskjellige behov, erfaring og livssituasjoner. Dessuten henger det sammen, et godt Europa trenger både unge og voksnes håp, kompetanse og engasjement.

Ellen Stavlund, assisterende generalsekretær i VOFO

Om VOFO

VOFO er studieforbundenes interesseorganisasjon i Norge. Vi har 15 studieforbund som medlemmer, og jobber for deres rammevilkår. VOFO engasjerer seg i voksnes læring, og i denne bloggen skriver vi om det som opptar oss på dette feltet!
Dette innlegget ble publisert i VOFO mener og merket med , , , , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s