Livslang læring på alvor

Vi er kanskje alle mer eller mindre lærende. Men noen kjenner det mer på kroppen enn andre hva det betyr å lære. Vi vet at mange voksne ikke har fått muligheten til å få den kunnskapen de både ønsker seg og trenger. Det kan ha så mange årsaker; forskjellig fra individ til individ. Og vi er mange som gjerne vil bidra til at voksne får en ny mulighet; politikere, myndigheter, tilbydere og fagfolk, alle mener vi mye om hva som er nødvendig for at livslang læring skal bli en realitet. Men spør vi dem det gjelder?

De som har behov for ny kunnskap er en naturlig del av teamet som skal utvikle gode metoder, og legge til rette for livslang læring!

Scotland’s Learning Partnership ser litt annerledes på rollene og ansvaret. De mener at de som har behov for ny kunnskap er en naturlig del av teamet som skal utvikle gode metoder, og legge til rette for livslang læring. 8. september, på FNs alfabetiseringsdag, inviterte organisasjonen beslutningstagere, tilbydere og lærende til konferanse i Edinburgh. Godt over hundre deltok og halvparten var lærende. Og programmet var like inspirerende for alle!

Stor entusiasme i Global Learners Network

Global learners network
Scotland’s Learning Partnership er ikke bare opptatt av den lærendes rolle på hjemmebane. Foran UNESCOS konferanse i Brasil i 2009, CONFINTEA VI, drev de utviklingen av Adult Learner`s Charter. Men hele denne prosessen hadde faktisk sin lille spire i Norge i 2005, under International Adult Learners week 2005. Charteret som ble presentert i Belém i Brasil, har som mål å gi voksne lærende over hele verden mulighet og rettighet til å få kunnskap. Med bakgrunn i charteret ble Global learners network etablert. Det er Scotland’s Learning Partnership som har tatt ansvaret for nettverket også. Men selv om idealismen og innsatsen er stor, er det en utfordring både økonomisk og organisatorisk. Deltakerne i et slikt nettverk er ikke knyttet direkte til en organisasjon eller institusjon, det er en frivillig innsats som har som mål at den kunnskapen deltakerne besitter skal komme samfunnet til gode. Og det er ikke lett å finansiere, det vet vi.

I 2010 etablerte UNESCO Institute for Lifelong Learning CONFINTEA VI Advisory Group. Gruppen skal følge opp den store, globale konferansen og om det skjer noe i de landene som har forpliktet seg til følge opp Belém Framework for Action.

Winifred Hignell ble valgt til å representere the Global Adult Learners network, et godt skritt i riktig retning av å etablere dialog med dem det gjelder. Det finnes mange som henne, som både har opplevd læringsutfordringene på kroppen, men samtidig er en ressurs i arbeidet med å legge til rette og motivere for læring. Som et tiltak for å følge opp konferansen i Brasil, anbefalte siste møte i Advisory Group hvert medlemsland å nominere læringsambassadører.

Norge følger opp, i alle fall litt.

Hvor er alle heltene?
I Norge lyser vi hvert år ut en pris til Årets Læringshelt. Prisen ble etablert av VOFO og deles ut under læringsdagene (uke 43). Hvorfor en slik pris? Det er stor stas når vi henter hjem gullmedaljer i internasjonale konkurranser. Heltene, som ofte har fått alt de kunne ønske seg av støtte, blir bejublet og feiret, det vanker blomster og fest. Vi som arbeider med voksnes læring har møtt mange helter. Mennesker som til tross for at de har møtte store utfordringer i livene sine, har maktet å ta fatt på den tøffe kunnskapsveien, nådd sine mål, og fått en ny livssituasjon. Og det uten en olympiatopp, personlige trener og massører. De har fortjent oppmerksomhet, jubel og gratulasjoner, mener vi. Derfor læringsheltprisen.

Læringsambassadør
UNESCOS Advisory group anbefalte at landene nominerer en læringsambassadør. En læringsambassadør skal representere, motivere og bidra med sine erfaringer. I VOFO har vi tenkt at en læringshelt godt kan bli en læringsambassadør, og derfor utviklet vi i samarbeid med flere land i Norden et lite hefte, Listen to the learners´ voice som en hjelp til oss selv. Lærende var selvfølgelig godt representert i arbeidet, uten dem ville det ikke blitt noe.

Hvorfor skal vi så ha en læringsambassadør i Norge? Alle har jo tilgang til og rett til utdanning!

Motivasjon
Hvorfor skal vi så ha en læringsambassadør i Norge? Alle har jo tilgang til og rett til utdanning! I vårt ressursrike land, er det motivasjon og tilrettelegging vi snubler i. De fleste evner å benytte seg av de mulighetene som finnes på de premissene som er gitt. Men gapet blir større mellom dem og de som ikke kjenner seg igjen i samfunnets tilbud. Læringsambassadørene kan se i begge retninger.

På Filippinene og i Kenya er det ikke motivasjon og tilrettelegging som er utfordringen, der må myndighetene først overbevises om verdien av kunnskap til alle. Folk flest er motivert!

Global Learners network består av læringsambassadører og handler om policy og ressurser, om å dele og oppmuntre, det handler om kvalitet, tilgang og deltakelse, og internasjonalt samarbeid for at livslang læring skal bli tatt på alvor. Makter Norge å følge opp?

Av Ellen Stavlund

Om VOFO

VOFO er studieforbundenes interesseorganisasjon i Norge. Vi har 15 studieforbund som medlemmer, og jobber for deres rammevilkår. VOFO engasjerer seg i voksnes læring, og i denne bloggen skriver vi om det som opptar oss på dette feltet!
Dette innlegget ble publisert i VOFO mener. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s