Varmt møte med Godar village

Varmen slår imot oss idet vi klyver ut av den aircondisjonerte bilen. Det er 38 varmegrader, og alle damene i landsbyen ser ut til å ha møtt fram. På forsamlingsplassen under det store mangotreet blir vi tatt imot med blomsterkranser, vakre ord og minst 150 par forventningsfulle øyne.

Samlet under mangotreet i Godar village

Vår mann i felten, Chin Kaji Shresta

Ydmyk befaring
MEDICT prosjektet vurderer å utvide, og det er befaring i en av landsbyene som prosjektpartner READ Nepal har anbefalt som neste satsingsområde. READs mann i felten, Chin Kaji Shresta, holder en engasjert tale til forsamlingen. På nepali. Han forteller hvilke muligheter det kan medføre hvis vi etablerer et lokalt bibliotek- og læringssenter i landsbyen, og han forteller hva som kreves av lokalbefolkningen for at dette skal lykkes. – Uten forankring og involvering hos dere vil det ikke bli noen slik filial her, sier han. Representantene for prosjekteierorganisasjonen VOFO i Norge følerseg veldig norske, veldig hvite, litt svette oglitt mektigere enn det som er komfortabelt der de sitter. – Vi blir ydmyke når vi vet at våre beslutninger om videre vei for prosjektet får så store konsekvenser for så mange mennesker, sier VOFOs prosjektansvarlige William Evans.

VOFOs prosjektansvarlige William Evans ble tatt godt imot

VOFOs prosjektansvarlige William Evans ble tatt godt imot

Analfabetisme
Landsbyen har et hus som tidligere er brukt av skogtilsynet. Det ligger svært sentralt, midt på forsamlingsplassen deres, og de stiller det gjerne til disposisjon for et bibliotek og læringssenter. En mann i forsamlingen tar ordet og presenterer situasjonen. – Blant befolkningen over 30 år er over halvparten analfabeter her i landsbyen, slår han fast. Behovet for grunnleggende lese- og skriveopplæring er åpenbart. I tillegg er mange veldig nysgjerrige og har et stort ønske om å lære IT. Hovedmålet med prosjektet MEDICT er å gjøre flere i stand til å lese og skrive.

 

Gir resultater

Det første prosjektåret var 2010. Prosjektet ble etablert med biblioteket i Juhwani som nav. Der fungerer biblioteket som læringssenter og knutepunkt for de nye satellittene som prosjektet startet i nærliggende landsbyer. Satellittene får bistand og kompetanse fra “sentralen” i Juhwani, men er alle etablert som bibliotek- og læringssentre med egne katalogiserte bøker, egen barneavdeling og egne PC’er. Det første året ble mye energi brukt på forberedelser, blant annet

Samlet i et bibliotek

lokaliseringsvalg, gjennomføring av referanseundersøkelser, etablering av styringskomiteer og kapasitetsbygging lokalt. Det ble likevel igangsatt en god del konkrete aktiviteter. Totalt ble det i 2010 registrert 645 brukere på de fire sentrene, med til sammen 4082 registrerte besøk. Prosjektet arrangerte også en rekke kurs. Blant annet fullførte 87 kvinner grunnleggende lese- og skriveopplæring. – Siden den ene satellitten ikke fikk startet opp før sent på høsten, kom ikke kursene der i gang i 2010, men alt ligger til rette for at det blir kurs der i år, sier William Evans.

Forbindelse til Gulfen

Et annet viktig mål med prosjektet er å gi innbyggerne gratis tilgang til internett. Dette er nå tilgjengelig både i Juhwani og på alle tre satellittene, og i tillegg ble det gjennomført fem datakurs med over 150 deltakere i første prosjektår. Totalt benyttet 407 personer internettilbudet bare i 2010. Behovet for internettilgang har en ekstra dimensjon i Nepal. Landet anslås å ha over 2 millioner borgere som jobber utenlands . Mange av disse jobber i oljestater i Gulfregionen og er lenge hjemmefra om gangen. Tilgang til internett, kunnskap om hvordan det brukes og bedre lese- og skriveferdigheter øker familienes muligheter til å holde kontakten med hverandre.

Facebook som bieffekt

Gutter som har oppdaget facebook

Skoleelevene i landsbyene drar også nytte av gratis tilgang til datamaskiner og internett. I friminuttene vrimler det ofte av barn på de nye satellitt-bibliotekene. På bildet ser vi tre gutter som oppdaterte facebookprofilen sin da vi var innom på besøk. For to måneder siden ante de ikke at Facebook eksisterte. – Det viser vel at verden blir mindre og deltakelsen større, selv om det i denne sammenhengen bare er en bieffekt, sier William Evans.

Gjør det levelig

Gifte kvinner i Nepal kler seg ofte i rødt, disse er deltakere i MEDICT prosjektet.

MEDICT handler mye om alfabetisering og tilgang til internett, men ikke utelukkende, og det er kanskje noe av det som kjennetegner dette prosjektet. Fordi mennesker som sulter eller ikke har noe å leve av, ser liten nytte av slike tilbud har prosjektet lagt an et bredere fokus. Et viktig mål er å kombinere alfabetisering og IKT med å skape bedre levevilkår – eller nytt levebrød for Samlet på et bibliotekinnbyggerne. I prosjektet kalles det “creation of livelihood opportunities”, det kan godt oversettes med å gjøre det levelig. Dette innebærer blant annet at i løpet av det første året deltok 32 personer på kooperativstyringskurs, og 81 deltok på landbrukskurs. – Sammen med alfabetisering og IKT ser vi at dette kan gi folk bedre liv, sier William Evans med ettertrykk.

Dilemma
Da prosjektet var ved inngangen til andre prosjektår stod prosjektet ovenfor et klart dilemma: Tilskuddet for 2011 utgjorde bare 40 % av søknadssummen, og aktivitetsplanen måtte derfor reduseres. – Skulle vi satse på å forsterke det navet og de satellittene som ble etablert i fjor? Eller følge den opprinnelige planen og etablere et nytt nav med nye satellitter i tillegg? – Etablering av nytt nav og flere satellitter vil resultere i mindre ressurser til aktivitet i de eksisterende bibliotekene, men samtidig er utvidelse den eneste måten å nå ut til vesentlig flere på, slår William Evans fast.

Varme og vilje
I Godar village møter vi både varme og vilje. Det er ingen tvil om hva de ønsker. At prosjektet skal utvides. At de skal få tilgang til ikke-formell voksenopplæring, til kvinnenettverk, til internett, til bibliotek med barneavdeling og til bedrede livsvilkår. De gjør gjerne en innsats. De har stort engasjement og ser mulighetene. På samme måte som ved oppstarten av de tre første satellittene sørger prosjektet for at READ Nepal gir opplæring til lærerne, og for at nye navet i Agyauli følger opp satellitten i Godar. Bibliotek- og læringssenteret i Juhwani er heller ikke lenger unna enn at de kan komme og dele sine erfaringer. – Dette er en god støtte for landsbyen, og øker sjansene for at dette kan bli vellykket sier William Evans.

Tar sats!

– Vi utvider! Det ble konklusjonen etter at READ Nepal og VOFO hadde diskutert og vurdert ferdig. Prosjektleder Aasta Bajracharya gleder seg til å komme i gang med nytt prosjektår. – Det er en utfordring for oss at finansieringen bare er for ett år av gangen, og at vi ikke vet om vi får penger før langt ut på våren. Nå er det flere kurs som ikke har vært i drift siden nyttår, og lokalt er de utålmodige etter å komme i gang igjen, sier hun. Prosjektlederen er klar for å utvide ved å satse blant annet i Godar village, og har troen på at prosjektet kan få like gode resultater der som i Juhwani. –Men for å lykkes må det jobbes, så her er det bare å sette i gang! avslutter Aastha Bajracharya.

Om VOFO

VOFO er studieforbundenes interesseorganisasjon i Norge. Vi har 15 studieforbund som medlemmer, og jobber for deres rammevilkår. VOFO engasjerer seg i voksnes læring, og i denne bloggen skriver vi om det som opptar oss på dette feltet!
Dette innlegget ble publisert i Prosjekter. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s