Realkompetanse = offentlig eksamen

Realkompetansevurdering burde være en reell mulighet til å få uttelling for den kunnskapen man sitter inne med – samlet opp gjennom livserfaring og kunnskap fra mange forskjellige arenaer.  Det som vel egentlig er livslang læring. Stikk i strid med dette er realkompetanse nå i ferd med å bli det samme som en offentlig eksamen. Her trengs det dynamitt!

Er det bare tavleundervisning som teller?

Arne Eugen Kvalheim fra YS skriver om realkompetanse i et innlegg i Dagsavisen 31. mars: ”Fokuset har vært hva de kan, og ikke hvor og hvordan kompetansen er oppnådd. Denne muligheten er nå fjernet”.  Mitt inntrykk, etter å ha fulgt realkompetansetenkningen siden starten, er at den vurderingsformen som vårt formelle skolesystem stoler mest på, skriftlige prøver og kateterlæring, trenger seg mer og mer på. Helt fra starten av, har vurdering av realkompetanse vært satt opp mot offentlige læreplaner og som regel vært utført av folk fra det samme miljøet.  Det mener jeg er noe av årsaken til at realkompetansevurdering blir mer og mer lik vår tradisjonelle lærings- og eksamensform, og at muligheten er en godt skjult hemmelighet for mange.  Blant annet kan det av et lukket system oppfattes som kostnadskrevende å vurdere diverse kunnskap og kompetanse hos enkeltmennesket.  Fra et arbeids- og samfunnsperspektiv, kan man forestille seg det motsatte. Det er god økonomi i at folk får bruke seg selv i riktig sammenheng og på rett sted, og det er trygghet i at kunnskapen er erkjent.   Det er vel det arbeidslivet og enkeltmennesket er interessert i? Ikke hvilke eksamener kompetansen eventuelt kan tilpasses?

Det er lov å lure på om offentlige utdanningssystemet egentlig er rette instans til ta hånd om realkompetansevurderingen. Eller tar det alvorlig nok. Har de som har fått vurderingsrollen nok kunnskap om annen kompetanse enn den de selv besitter, og hva vet de om andre læringsarenaer? Er de gode nok veiledere og intervjuere til å hente ut og relatere kompetansen til mer enn egne fagplaner?

I innlegget sitt undrer Kvalheim seg over om realkompetansevurdering mangler status og tillitt, og at systemet derfor mer eller mindre føres tilbake til de formelle rammer.  Jeg tenker at myndighetene (Hvem det nå enn må være; Kunnskapsdepartementet, fylkeskommunen, Utdanningsdirektoratet?) mangler pågangsmot! Ressurser bør det være nok av, til å gjøre systemet til det det burde være; en reell mulighet til å få uttelling for den kunnskapen mange sitter inne med – samlet opp gjennom livserfaring og kunnskap fra mange forskjellige arenaer.  Det som vel egentlig er livslang læring.

Livslang læring er en viktig begrep i realkompetansetenkningen, det skulle åpne opp for alternative læringsarenaer og læringsmåter.  Etter hvert som innholdet smalner til, omfatter det i praksis et offentlig utdanningsløp, tilpasset forskjellige livsfaser.

Alternative læringsarenaer får mindre og mindre plass. Dermed fjerner realkompetansevurderingen seg mer og mer fra sin opprinnelige idé.
Dette avsløres i høringsnotatet til det norske kvalifikasjonsrammeverket. Livslang læring kan innpasses i den grad kunnskapen er konvertert til en offentlig eksamen. Men, heldigvis, det innrømmes at kvalifikasjonsrammeverket etter hvert vil måtte forholde seg til innplassering av kompetanse-/kvalifikasjoner som kommer fra ikke-formelle tilbydere. Så kanskje det er lys i tunnelen? Bare at det trengs mer dynamitt!

Ellen Stavlund

Om VOFO

VOFO er studieforbundenes interesseorganisasjon i Norge. Vi har 15 studieforbund som medlemmer, og jobber for deres rammevilkår. VOFO engasjerer seg i voksnes læring, og i denne bloggen skriver vi om det som opptar oss på dette feltet!
Dette innlegget ble publisert i VOFO mener og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s